Лабораторна робота №7


Лабораторна робота № 7
Студентки МСО1
Шарук Марії


Тема: Розробка та використання Веб-квестів у навчальному процесі та науковій діяльності 
Мета: сформувати вміння створювати проекти за технологією Веб-квест та володіння методикою їхнього проведення
Література
1.  Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повышения квалиф. пед. кадров / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров ; под ред. Е. С. Полат – 2-е изд., стер. – М. : Издательский центр «Академия», 2005. – 272 с.
2.  Гуревич Р. С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід : навчальний посібник / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, Л. С. Шевченко ; за ред. Гуревича Р. С. – Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2012. – 348 с.
3.  Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
4.  Хуторской А. В. Современная дидактика : учеб. пособие. 2-е изд., перераб. / А. В. Хуторской. – М. : Высш. шк., 2007. – 639 с. : ил.
5.  Трайнев В. А. Информационные коммуникационные педагогические технологии (обобщения и рекомендации) : учебное пособие / В. А. Трайнев, И. В. Трайнев. – 2-е изд. – М. : Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2006. – 260 с.

 Контрольні запитання:

1. Схарактеризуйте Веб-квест, наведіть історію його виникнення.
Під квестом (англ. Quest – подорож, мандрівка) розуміють омп’ютерну гру, в якій гравець має добитися певної мети, використовуючи власні знання і досвід, а також спілкуючись з учасниками квеста.
Уперше термін «Веб-квест» був запропонований в 1995 р. Берні Доджем, професором Університета Сан-Дієго (США). Автор розробив інноваційні додатки до Інтернет з метою інтеграції в навчальний процес для різних предметів і рівнів навчання.

2. Які види діяльності студенті використовуються в проектній роботі студентів у Веб-квестах?
За своєю суттю, основою Веб-квестів є проектна методика, що орієнтована на самостійну діяльність студентів – індивідуальну, парну, групову, котра здійснюється за певний проміжок часу. Цей метод органічно сполучається з груповим підходом до навчання (cooperative learning). Проектна діяльність найбільш ефективна, якщо її вдається пов’язати з програмним матеріалом, значно розширюючи і поглиблюючи знання студентів у процесі роботи над проектом. Метод проектів завжди передбачає розв’язання проблеми, що, як правило, не обмежується однією темою. Розв’язання значимої проблеми сприяє тому, що вдається переключити увагу студентів з форми вислову на її зміст.
Студенти зайняті тим, як розв’язати проблему, які визнайти раціональні способи її розв’язку, де знайти переконливі аргументи, що доводять правильність обраного шляху.

3. У чому полягають принципи, за якими класифікуються Веб-квести?
Б. Додж виділив три принципа класифікації Веб-квестів:
1. За тривалістю виконання: короткострокові та довгострокові.
2. За предметним змістом: монопроекти, міжпредметні Веб-квести.
3. За типом завдань, що виконують учні: переказ, компіляційні загадки, журналістські, конструкторські, творчі, переконуючі, розв’язок спірних проблем, самопізнавальні, аналітичні, оцінні, наукові.

4. У чому полягає сутність компіляційного завдання Веб-квеста?
Сутність компіляційного завдання полягає в тому, що студенти мають взяти інформацію з різних джерел і привести її до єдиного формату.

5. Навести зміст та характеристику Веб-квестів:
1) журналістського;
Студенти мають зібрати факти та організувати їх у жанрі репортажу новин, інтерв’ю і т. ін.
2) конструкторського;
Конструкторський Веб-квест потребує від студентів створення продукту або плану з виконання раніше визначеної мети в певних межах.
3) творчого;
Творчий Веб-квест вимагає від студентів створення продукту в заданому форматі. Творчі проекти схожі на конструкторські, проте є вільними і непередбачуваними в своїх результатах. У процесі оцінки таких проектів необхідно більше уваги приділяти творчості й самовираженню студентів.
4) переконуючого;
Переконуючий Веб-квест має на меті створення продукту, здатного переконати будь-кого. Таке завдання виходить за межі звичного перекладу і вимагає від учнів розробки аргументів на користь будь-якого твердження, думки, варіанту розв’язку проблеми на основі матеріалів, одержаних у процесі роботи з квестом. Кінцевим продуктом такого проекту може бути лист, стаття, прес-реліз, постер, відеозапис, мультимедійна презентація, Веб-сторінка і т. ін.
5) аналітичного;
Аналітичний Веб-квест досліджує взаємозв’язок речей реального світу в межах заданої теми. Такі завдання дають підгрунтя для одержання учнями знань в умовах, за яких вони мають уважно вивчати речі, знаходити спільне і різне, а також находити скриті схожі явища, розуміти зв’язок причин і наслідків, обговорюючи їх значення.
6) наукового;
Наукові Веб-квести слугують для знайомства та залучення студентів до наукових досліджень у різних галузях знань. Інтернет містить історичну та нову інформацію, яка може бути корисною в будь-якій галузі науки.
7) оцінного.
Оцінні Веб-квести представляють студентам низку предметів із запрошенням до їх оцінки або класифікації, вибору рішення з обмеженого списку або оцінки результатів проведених досліджень.

6. У чому полягає інтерактивна методика Веб-квестів?
Інтерактивна методика Веб-квестів учить знаходити необхідну інформацію, здійснювати її аналіз, піддавати її аналізу, систематизувати і вирішувати поставлені задачі, її використання є нескладним, не потребує завантаження додаткових програм або одержання специфічних технічних знань та навичок – необхідним є лише комп’ютер з доступом до мережі Інтернет.

7. Які компетенції майбутнього фахівця формуються в процесі проектної діяльності?
·використання ІКТ для розв’язання професійних задач (у тому числі для пошуку необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп’ютерної презентації, Веб-квесту, флеш-роликів, баз даних та ін.);
·самостійне навчання та самореалізація;
·робота в команді (планування, розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль);
·уміння знаходити різні способи розв’язання проблемної ситуації;
·визначення найбільш раціонального варіанту, обґрунтування свого вибору;
·навички публічного виступу (обов’язкове проведення попередніх захистів, захистів проектів з виступом авторів, з питаннями, дискусіями).

8. Які види завдань для Веб-квестів визначив Берні Додж? Схарактеризувати кожне з них.
Берні Додж визначав такі види завдань для Веб-квестів.
Переказ – демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел у новому форматі: створення презентації, плакату, оповідання.
Планування та проектування – розробка плану або проекту на основі заданих умов.
Самопізнання – будь-які аспекти дослідження особистості.
Компіляція – трансформація формату інформації, яка одержана з різних джерел: створення книги кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури.
Творче завдання – творча робота в певному жанрі – створення п’єси, вірша, пісні, відеоролика.
Аналітичне завдання – пошук та систематизація інформації.
Детектив, головоломка, таємнича історія – висновки на основі суперечливих фактів.
Досягнення консенсусу – спільне вироблення рішення з поставленої проблеми.
Оцінка – обґрунтування певної точки зору.
Журналістське розслідування – об’єктивний виклад інформації (розгляд думок і фактів).
Переконання – схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
Наукові дослідження – вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он-лайн джерел.

9. Яка структура Веб-квеста, навести характеристику його складових.
Веб-квест повинен мати наступну структуру:
·вступ (формулювання теми, опис головних ролей учасників, сценарій квеста, план роботи або огляд усного квеста);
·центральне завдання (завдання, питання, на які студенти мають найти відповідь в межах самостійного дослідження, який підсумковий результат має бути досягнутий);
·список інформаційних ресурсів, які можна використати під час досліджень, у тому числі ресурси Інтернет;
·опис основних етапів роботи; керівництво до дії;
·заключення (підсумки дослідження, питання для подальшого розвитку теми).

10. Яким чином здійснюється оцінка Веб-квеста, за якими критеріями?
Б. Додж рекомендує використовувати від 4 до 8 критеріїв, що можуть включати оцінку:
·дослідницької та творчої роботи;
·якості аргументації;
·оригінальності роботи;
·навичок роботи в мікрогрупі;
·усного виступу;
·мультимедійної презентації;
·письмового тексту і т. ін.

11. Схарактеризувати освітній Веб-квест, наведіть приклад.
Особливістю освітніх веб-квестів є те, що частина або вся інформація для самостійної або групової роботи учнів з ним знаходиться на різних веб-сайтах. Крім того, результатом роботи з веб-квестом є публікація робіт учнів у вигляді веб-сторінок і веб-сайтів (локально або в Інтернет). Технологія веб-квест дозволяє формуватися наступним компетенціями:
·Використання ІТ для вирішення професійних завдань (в т.ч. для пошуку необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп'ютерних презентацій, веб-сайтів, флеш-роликів, баз даних тощо);
·Самонавчання і самоорганізація;-Робота в команді (планування, розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль);
·Вміння знаходити кілька способів рішень проблемної ситуації, визначати найбільш раціональний варіант, обгрунтовувати свій вибір;
·Навик публічних виступів (обов'язково проведення передзахисту та захисту проектів з виступами авторів, з питаннями, дискусіями).

12. У чому полягає суть проектування педагогічного процесу?
Проектування в загальному розумінні – це науково обгрунтоване визначення системи параметрів майбутнього або якісно нового стану наявного проекту в сукупності зі способами його досягнення.
Останнім часом уявлення про суть і сферу застосування проекту істотно змінилися. З’явилося поняття «проективна педагогіка», що дало змогу «виділити три типи проектів: соціальний, що відповідає сучасним умовам виховання та вимогам суспільства; психолого-педагогічний, що розробляється для навчально-виховного закладу або групи та відображає основні напрями діяльності педагога і вихованців у їхній взаємодії; особистісний, що є власне проектом розвитку особистості й характеризує уявлення педагога і самого вихованця про його близьке і віддалене майбутнє». Проектування стало найпоширенішим видом інтелектуальної діяльності в XXI ст.

13. У чому полягає та чим зумовлена інтеграція проектних та інформаційних технологій?
Сучасне суспільство – це інформаційне суспільство, в якому об’єктами і результатами праці переважної частини зайнятого населення є інформаційні ресурси та наукові знання. Відповідно до цього виникає потреба в підготовці членів соціуму до використання інформаційно-комунікаційних технологій, сучасних технологій, котрі б забезпечували новий тип життєдіяльності суспільства.
Значну роль у цьому відіграють навчальні заклади, в яких важлива роль належить освітнім технологіям, що ґрунтуються на класно-урочній системі навчання, котрі й нині превалюють в загальноосвітній школі та професійно-технічних навчальних закладах.
Інтеграція методу проектів та інформаційних технологій, навчання в телекомунікаційних проектах сприяє створенню педагогічних умов для розвитку індивідуальності студента (учня), його інтелектуального і творчого потенціалу.

14. Схарактеризувати діяльність студентів на кожному етапі виконання Веб-квеста.
1. Учень обирає одну із запропонованих йому ролей. Обравши собі певну «роль», студент (учень) переходить до одного з досьє, представлених на сторінці Веб-квесту.
2. Учень аналізує, як його роль узгоджується із завданнями інших членів команди. В результаті проходження цих етапів у студентів, учнів формуються елементи інформаційно-комунікаційної компетенції: вибір соціальної ролі, одержують навички роботи в групі.
3. Далі студенти (учні) досліджують запропоновані ресурси та ресурси медіатеки навчального закладу (книги, журнали, енциклопедії). При цьому вони аналізують інформаційні ресурси, відбирають необхідну інформацію, шукають додаткову.
4. Для підготовки звіту представляється опис артефактів, котрі, на погляд студентів, представляють досліджуване питання. Для кожного артефакту вказується джерело (друкований посібник, електронне видання, адреса в Інтернет, пояснення, чому він необхідний під час дослідження даної теми. При цьому студент (учень) набуває досвіду збереження інформації, структурування інформаційних ресурсів.
5. Після закінчення процесу пошуку подає звіт за обраною темою.
6. Веб-квест передбачає спільну роботу, тому далі студенти (учні) обговорюють, сперечаються, формують план роботи групи в цілому. Тут кожний із них, будучи експертом у своїй галузі, бажає знайти найкращий розв’язок своїх завдань. Потім студенти (учні) обирають форму подання загального звіту та можуть розподілити ролі для подальшої роботи: розроблення макету сайту або презентації, створення дизайну та ін.
7. Завершується цей процес груповим захистом роботи.

15. Яким чином готується та представляється звіт студентами з виконаної роботи у Веб-квесті?
Для підготовки звіту представляється опис артефактів, котрі, на погляд студентів, представляють досліджуване питання. Для кожного артефакту вказується джерело (друкований посібник, електронне видання, адреса в Інтернет, пояснення, чому він необхідний під час дослідження даної теми. При цьому студент (учень) набуває досвіду збереження інформації, структурування інформаційних ресурсів.

16. Які характерні особливості Веб-квесту, що відрізняє його від інших технологій?
Характерними особливостями Веб-квесту, що відрізняють його від інших технологій, зокрема від методу проектів, є такі: перш за все заздалегідь, визначаються ресурси, в яких є інформація, необхідна для розв’язання проблеми. По-друге, Веб-квест однозначно визначає порядок дій, який має виконати учень для одержання необхідного результату. По-третє, обов’язковою складовою цієї технології є перелік тих знань, умінь і навичок, які можуть придбати студенти (учні), виконавши даний Веб-квест. По-четверте, однозначно визначені критерії оцінки виконаних завдань.

17. Яким чином і з якою метою використовуються Веб-квести в навчальній роботі ВНЗ?
Розвиток мережевих технологій та телекомунікацій, особливо Веб-технологій сприяли розвитку проектних технологій навчання, Веб-квестів.
Особливістю Веб-квестів є те, що вся інформація або її частина, яка розміщена на сайті для самостійної або групової роботи студентів, находиться дійсно на різних Веб-сайтах. За допомогою певних гіперпосилань всі студенти працюють в єдиному інформаційному просторі. Студенти збирають матеріали в Інтернет з тієї чи іншої теми, розв’язують проблему, використовуючи ці матеріали. Посилання на джерела виконуються студентами, викладачами за допомогою пошукових систем.

18. У чому полягає місце і роль самостійної роботи студентів у ВНЗ?
У вищому навчальному закладі має здійснюватися активна самостійна робота, що передбачає організацію навчального процесу відповідно до Болонського процесу, за яким навчальний час, відведений на самостійну роботу, регламентується навчальним планом і має становити не менше 1/3 загального обсягу навчального часу з конкретної дисципліни. У розв’язанні зазначених проблем чільне місце відводиться використанню глобального інформаційного простору.

19. Яким чином ІКТ та проектні технології використовуються в самостійній роботі студентів у ВНЗ?
Інтеграція методу проектів та інформаційних технологій, навчання в телекомунікаційних проектах сприяє створенню педагогічних умов для розвитку індивідуальності студента (учня), його інтелектуального і творчого потенціалу. Необхідно наголосити, що в процесі інтеграції методу проектів та інформаційних технологій виникає потреба пошуку шляхів їх упровадження в традиційну систему здійснення навчально-виховного процесу.

20. Які типи Веб-квестів використовуються в навчальному процесі ВНЗ? У чому полягає мета їх використання?
·Конструкторський Веб-квест вимагає від студента створення продукту або плану дій з виконання певної мети в певних межах.
·Творчий Веб-квест вимагає від студентів створення будь-якого продукту в заданому форматі. Творчі проекти схожі з кострукторськми, але вони більш вільні та непередбачувані в своїх результатах.
·Веб-квест з розв’язання спірних проблем передбачає пошук і представлення різноманітних, інколи протилежних думок з однієї проблеми, спробу привести їх до консенсусу.
·Переконуючий Веб-квест має на меті створення продукту, який здатний переконати будь-кого. Таке завдання виходить за межі звичного переказу або репродукції та вимагає від студентів розроблення аргументів на користь висновків, що одержані за результатами роботи у Веб-квесті.
·Веб-квести із самопізнання орієнтовані на розширення знань, інтелекту студентів, які розвиваються через дослідження онлайн та офф-лайн ресурсів. Прикладом такого проекту може бути Веб-квест «Ким я буду, коли закінчу університет?», який має на меті вивчення ресурсів Інтернет, пов’язаних із майбутньою кар’єрою.
·Аналітичний Веб-квест досліджує взаємозв’язок речей реального світу в межах заданої теми. Такі завдання вимагають від студентів аналізу, узагальнення, виокремлення окремих ознак, наслідків та ін., обговорення їх.
·Оцінні Веб-квести передбачають здійснення класифікації студентами запропонованих речей, виконання ними ролі судді або іншої особи.
·Наукові Веб-квести слугують для здійснення знайомства та залучення студентів до наукових досліджень в різних галузях знань. Інтернет наповнений історичною, науковою інформацію.

Творче завдання:
Створити власний веб-квест




Комментарии